کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
 


کیانا وحدتی
با من سخن بگو ای جلوه ی حضور ای مطلق نبود ای سایه ی وجود با من سخن...

جزئیات بیشتر...




آشنایی با 10 نوع سردرد
سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری...

جزئیات بیشتر...



زبان و ادبیات

قصیده
قصیده در لغت به معنی قصد کرده شده و مقصود خاص است؛(البته در معنی لغوی قصیده بین علمای ابن علم اختلاف نظرهایی وجود دارد،به طور مثال بسیاری از ادبا «ه» آخر قصیده را علامت وحدت دانسته اند ،از جمله مرحوم استاد همائی به منبع شمس قیس رازی بر این اعتقاد است.اما برخی دیگر معتقدند که «ه» تخصیص اسم هایی است

غزل
در لغت به معنی آواز پر پرنده و به معنی عشقبازی و معاشقه با معشوق است در اصطلاح ادبی یکی از قالبهای شعر است که به احساسات درونی و وصف زیبایی های معشوق و بیان حالات درونی می پردازد که معمولاًبین 5 تا 14 بیت دارد و از نظر نوع قافیه بندی همچون قصیده است یعنی بیت مطلع آن مصّرع(مصرع اول و دوم و مصرع های

شعر عصر بیداری


شعر سپید
شعر منثور یا سپید به نوشته ی کوتاهی گفته می شود که در ظاهر مانند نثر و فاقد نظم است اما از عناصر شعری مانند تصویر،خیال،عاطفه و تناسب ذاتی برخوردار است و با همین نکته ها در خواننده ایجاد تأثیر و انفعال می کند.این اتفاق در مسیر تکامل شعر امروز در سال 1326 با انتشار نخستین مجموعه ی شعر احمد شاملو به

شعر نیمایی
نیما در سال 1284 خورشیدی در یوش مازندران متولد شد.بعد ها در مدرسه ی سن لوئی در تهران زبان فرانسوی را آموخت و به تشویق استاد خود«نظام وفا» به شاعری پرداخت شعرهای اولیه یا تمرینهای شاعری او نوعی تقلید از شیوه ی کلاسیک فارسی است.نخستین شعری که نیما به چاپ رسانید،قصه ی رنگ پریده نام دارد. در این

ویژگی های شعر دوره ی بیداری
-از نظر کارکرد و دایره ی شمول،شعر در این دوره عمومیت یافت و به عنوان زبان برنده نهضت در اختیار روزنامه ها و مطبوعات قرار گرفت. 2- جهان شناسی شاعران دوره بیداری با الهام از حوادث ومقتضیات زمان شکل می گرفت،بر روی هم نگرش شاعران و نویسندگان نسبت به جهان بیرون دگرگون شد واز کلی نگری و ذهنیت به جزیی

نثر دوره مشروطه
فرمان مشروطیت که سرانجام در14 جمادی الآخر 1324 ه.ق به امضای مظفرالدین شاه رسید،در واقع دستاورد نهضتی سیاسی-اجتماعی بود که پیشتر از آن در اثربیداری جامعه ایرانی تحت تأثیر عوامل متعدد فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی حاصل شده بود. واضافه بر عوامل مختلف اجتماعی ،اقتصادی اقدامات دور اندیشانه وترقی خواهانه

نثر قرن سیزدهم
آرامش نسبی که در ایران،بعد از انقراض افشاریه و روی کارآمدن زندیه به وجود آمد و همچنین تعدد مراکز فرهنگی و ادبی باعث تمدن و دگرگونی در زبان و ادبیات فارسی شد،تحول شیوه ی نثر در این دوره گرچه به اندازه ی شعر چشمگیر نبود تا اندازه های بسیاری ،به ساده نویسی گرایش پیدا کرد. کوشش های قاءم مقام فراهانی

نثر قرن دهم تا میانه ی قرن دوازدهم
در این دوره که مقارن حکومت صفویان است، به دلیل بی تفاوتی آنان به ادب وزبان فارسی و مهاجرت نویسندگان و شاعران به خارج از ایران نثر فارسی دچار انحطاط عظیمی شد وکاستی های بسیاری در آن راه یافت. در این دو قرن ،هر چه شیوه ی نثر مرسل و نثر فنی رواج دارد و کتابهای متعدد موضوع های مختلفی نوشته می شود که

نثر قرن نهم
در این دوره که مقارن حکومت تیموریان است،نثر فارسی به انحطاط می گراید عدم وجود حوزه های تعلیم و تعلم زبان و ادبیات فارسی و طولانی شدن حکومت ترکان و آمیختگی زبان فارسی با ترکی،سبب شد که زبان فارسی قدرت خود را به تدریج از دست بدهد،آثار منثوری که در این دوره نوشته شده اگرچه بسیارند؛اما از اعتبار چندانی

نثر قرن هشتم
در این قرن نثر فارسی از تکلف به سادگی می گراید و نثر فنی تا اندازه ای متروک می ماند. رواج فن تاریخ نویسی را در این دوره از اسباب عمده ی ساده شدن نثر می دانند. جامع التواریخ از رشیدالدین فضل الله،تاریخ گزیده از حمدالله مستوفی ،تجارب السلف از هندوشاه نخجوانی از آثار برتر این دوره اند.

نثر قرن هفتم
افراط در استفاده از اختصاصات نثر فنی،سبب به وجود آمدن شیوه ای از نثر شد که بدان مصنوع یا متکلف می گویند.نویسندگان این سبک چنان راه تکلف و تصنع پیمودند که نثررا از کارکرد اصلی آن و جنبه ی اطلاع رسانی آن دور کردند.آنها نه تنها باعث غنی سازی زبان نشدند که برخی از آنان مانند شرف الدین عبدالله شیرازی

نثر قرن ششم
در این دوره تحت تأثیر نثر عربی،شیوه ی دیگری در نثر به وجود آمد که به نثر فنی معروف است.در این نوع نثر هدف نویسنده علاوه بر بیان مفاهیم و معانی ، نشان دادن مهارت در انتخاب واژگان و تلفیق و تنظیم آنها نیز هست.اختصاصات عمده نثر فنی که در کتب این دوره از بسامد بالایی برخوردار است عبارتند از:استفاده از

پایان سده ی پنجم و آغاز سده ی ششم
سبک نثر در این دوره تا حدودی همان شیوه نثرغزنوی است در چند اثر مهم این دوره مانند:تاریخ بیهقی از ابوالفضل بیهقی ،قابوس نامه ی عنصرالمعالی کیکاووس و سیاست نامه ی خواجه نظام الملک توسی سبک و شیوه ی مستقل و تا اندازه ای متفاوت از دیگر آثار به چشم می خورد. علاوه بر ویژگی های نثر مرسل عالی که در این

نثر سده ی سوم وچهارم ه.ق تا نیمه نخست قرن پنجم(نثر ساده و مرسل)
در این دوره دو نوع نثر سامانی وغزنوی را متمایز ساخته اند. نثر دوره ی سامانی ،ساده و مرسل است. در این نثر هنروری های ادبی وفنی مرسوم نیست وجنبه ی اطلاع رسانی بر جنبه های هنری زبان غلبه دارد. مقدمه ی شاهنامه ی ابومنصوری (نوشته 346ه.ق)ترجمه تاریخ طبری که توسط ابوعلی بلعمی وزیر سامانی در سال 352ه.ق

دوره بازگشت ادبی
در اواخر دوران صفویه ودوره نادرشاه افشار،در میان بعضی از ادیبان وشاعران ،اندیشه هایی در رد سبک هندی پدید آمد و این اندیشه ها در دوران کریم خان زند به نهضتی ادبی تبدیل گردید.در دوره ی زندیه،شاعرانی چون مشتاق اصفهانی ،عاشق اصفهانی و طبیب و لطفعلی خان آذر بیگدلی در مجامع ادبی خود تصمیم گرفتند که به

زبان فارسی میانه
فارسی میانه یا پارسیک که آثار آن در کتیبه های ساسانی و یا پاپیروس های مصری متعلق به قرون 7 و8 میلادی وکتاب های متعدد زرتشتی،متعلق به دوره ساسانی و بعد از آن در دست است. این زبان شاید لهجه ی جنوب غرب ایران ومشتق از پارسی باستان بوده که تحول آن به پارسی جدید یا فارسی دری منتهی شده است از این

شعر عراقی


تعریف ادبیات


دوره خراسانی


بعدی  2  1 

املاک A4A: طراحی سئو