کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
 


کیانا وحدتی
باور نمی کنم که از میانتان رفتنی شدم موجی به سوی نور بودم ؛ به ساحل شب ماندنی شدم باور نمی...

جزئیات بیشتر...




صورت حساب
روزی روزگاری پسرک فقیری زندگی می کرد که برای گذران زندگی و تامین...

جزئیات بیشتر...



موسیقی ایرانی

گزیده ای از مثنوی موسیقی ،امیری فیروزکوهی
آه ای موسیقی عرشی ســـــــــرود ازکجای عرش می آیی فـــرود چون فرومی آیی از آفاق عــــــــــرش می بری بالا مرا تا ساق فرش ای زبان نــالـــــــــــــــــه پـنــهان من شـــــکوه من از زبان جان من هر دم از شکلی به شکلی درشوی

خاطراتی در مورد حسین تهرانی
حسین تهرانی از نوادر موسیقی ایرانی و زنده کننده تنبک، قلب تپنده موسیقی ایرانیست. تهرانی جزو انگشت شمار موسیقیدانان ایرانیست که مردم عامی هم با نامش سازش را به یاد می آورند. او زمانی که پا به عرصه موسیقی نهاد به هر سویی سری کشید و ار هر کس که اندکی گفتنی داشت، درسی فراگرفت، تهرانی از مکتب ابوالحسن

آواز شوشتری
گوشه شوشتری یا مایه شوشتری در موسیقی ایرانی معروف است، آهنگ شوشتری گوشه‌ای است از دستگاه همایون. از همایون دو گوشه مشتق می‌شوند: یکی گوشه شوشتری و دیگری اصفهانی. شوشتر بر روی تمام دستگاههای موسیقی ایران آهنگهای محلی دارد و برای هر کدام از دستگاههای موسیقی ایران یک ردیف محلی در شوشتر اجرا می‌شود.

موسیقی


موسیقیدان بعد از جنگ جهانی دوم تا انقلاب اسلامی
محمود کریمی،حسینعلی ملاح،فرامرز پایور،حسن کسایی،جلال تاج اصفهانی،احمد عبادی،علی اصغر بهاری،جلیل شهناز،حسین تهرانی،جواد معروفی،غلامحسین بنان،ادیب خوانساری،غلامحسین بیکچه خانی،حسین قوامی،مجید وفادار،جواد بدیع زاده،علی تجویدی،مرتضی حنانه،دکتر مهدی فروغ،حسین خواجه امیری،محمدتقی مسعودیه،عبدالوهاب

موسیقیدانان دوره رضا شاه پهلوی
اقبال السلطان،ابراهیم بوذری،امیرقاسمی،نورعلی برومند،حسین تهرانی،عبدالله دوامی،عبدالله دادور،جلال قانونی،حبیب سماعی،علی اکبر شهنازی،عبدالحسین شهنازی،ابوالحسن صبا،روح الله خالقی،علی نقی وزیری،سیدحسین طاهرزاده،مرتضی نی داوود،موسی معروفی،نوایی،یوسف فروتن،رکن الدین مختاری،جهانگیر مراد،احمد عبادی،مشیر

موسیقیدانان دوره قاجار
کمانچه:خوشنواز،آقا مطلب،اسماعیل خان،قلی خان،موسی کاشی،میرزا رحیم،جواد قزوینی،علیرضا چنگی،میرزا غلامحسین،باقر خان رامشگر،حسین خان اسماعیل زاده تار و سه تار،آقا علی اکبر فراهانی،آقا غلامحسین،میرزا عبداله،آقاحسینقلی،میرزا غلامرضا شیرازی،سید حسین خلیفه،اسماعیل قهرمانی،دکتر مهدی صلحی،غلامحسین

موسیقیدانان دوره اسلامی
قرن اول:نشیط،ابن محرز،حکم الوادی،عمرالوادی،سایب خاثر قرن دوم: یحیی مکی،ابراهیم موصلی،منصورزلزل،اسحق موصلی،زریاب قرن سوم وچهارم:احمدبن الخطیب سرخسی،ذکریای رازی،ابن خرداد،فارابی،ابوالفرج اصفهانی،خوارزمی،رودکی،فرخی،منوچهری

سازهای دوره ایران باستان
تبیره،خم رویین، جام، خرمهره،جلجل،کرنا،هفت بند،سورنا،قره نی،بالابان،نای چادر،نفیر،باق، چنچق،ارغنون،کنزالتحف،معزفه،ناقوس،موسیقار،چیک چینی،شاهین،نی لبک،ارغول،زماره،شیابه،صفیر،قوال،خرنای،نای،نی انبان،کرنای،قیازوند،شیپور،شیپور صدفی،بوق،سرغین،نای شاه،کاسه،نای بزم،تنبک،دف،خنبک،چوبک زن،طبلک

مقام های بجای مانده از دوره ساسانی
متاسفانه از آثار موسیقایی آن دوره ، به علت حمله اعراب ، مغولها وترکها به غیر از چند مقام بجا نماده که عبارتند از : زیر افکند،نهفت،زیر کشیده،نوروز بزرگ،بسته نگار،زیرکش خاوران،راست مایه،سازگار نگار،گردانیه نگار،مرغک،گواشت.

سی لحن باربد
خسروانی،باغ شهریار،باغ شیرین،اورنگی،شبدیز،هفت گنج یا گنج سوخته،گنج بادآورده،تخت اردشیر،گنج کاوه،آیین جمشیدی،کین ایرج،نوروز کیقباد،سیاوشان،کین سیاوش،پیکر کرد،نوبهاری،نوروز بزرگ،ساز نوروز،سبزدرسبز،گل نوش،سروسهی،کبک دری،پالیزبان،آرایش خورشید،ماه بر کوهان،نوشین باده،روشن چراغ،نوش لبان،رامش جان،ماه بر

معروفترین نوازنده زمان خسرو پرویز
باربد است که دارای هفت خسروانی،سی لحن وسیصدو شصت دستان(آهنگ)بوده وشمارآنها را با الهام از تعداد هفته،ماه وسال برگرفته است .

هنرمندان دوره ساسانی
باربد،نکیسا،رامتین،بامشاد،سرکیس،آزادوارچنگی،وکوسان نواگر ازنوازندگان زمان خسرو پرویز دردوره ساسانیان میباشند.

انواع سازهای ایرانی
سازهای مهم ایرانی به سه دسته مضرابی ، کششی و کوبه‌ای تقسیم می‌شوند: سازهای مضرابی : تار - سه‌تار - سنتور - بربط - رباب سازهای کششی : کمانچه - قیچک - نی سازهای کوبه‌ای : تمبک - دف

دستگاه راست پنجگاه
گوشه‌های مهم این دستگاه عبارتند از زنگ شتر - زنگوله - پروانه - روح‌افزا- عشاق - قرچه - مبرقع - طرز - لیلی و مجنون - نوروز عرب - نوروز خارا - نوروز صبا - فرنگ

دستگاه ماهور
گوشه‌های مهم این دستگاه عبارتند از کرشمه - داد - دلکش - نیشابورک - نصیرخانی - فیلی - شکسته - عراق - نهیب - زنگوله - راک هندی - راک کشمیر - راک عبدالله - کرشمه و سفیر راک

دستگاه همایون
متعلقات این دستگاه آوازهای بیات‌اصفهان و شوشتری می‌باشند. گوشه‌های مهم دستگاه همایون عبارتند از چکاوک - طرز - بیداد - نی‌داود - لیلی و مجنون - نوروز عرب - نوروز صبا - نوروز خارا - شوشتری - جامه‌دران - بختیاری

آواز بیات‌اصفهان
گوشه‌های مهم این آواز عبارتند از جامه‌دران - بیات راجع - نغمه - سوز و گداز

دستگاه نوا
گوشه‌های مهم این دستگاه عبارتند از کرشمه - گردانیه - نغمه - بیات راجع - عشاق - نهفت - نیشابورک - خجسته - بوسلیک - نیریز

دستگاه چهارگاه
گوشه‌های مهم این دستگاه نغمه - کرشمه - مویه- حصار - بسته‌نگار - مخالف - حدی - پهلوی - رجز - منصوری

بعدی  2  1 

املاک A4A: طراحی سئو