کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
 


کیانا وحدتی
... کنون که می روی تمام عزم لحظه های من ، فدای عزم لحظه های تو شبانگاه بی فروغ من ،...

جزئیات بیشتر...




سرگذشت دین های بزرگ جهان
ادیان, جوزف گئر, ایرج پزشک نیا, جامی, 1387, آدمی از همان آغاز تاریخ...

جزئیات بیشتر...


معماری و عرفان
« 12674 بازدید »

Taraneh Taraneh     سه شنبه, ‏1387/09/12 ‏01:07:57

واقعا چگونه میتوان عرفان در معماری به وجود آورد؟ به طور مثال در مسجد شیخ لطف الله در جای جای آن خدا را میتوان دید! شکوه وصف نشدنی آن انسان به تامل وامیدارد! حال به نظر شما ما هم میتوانیم این روح ملکوتی را در کارهای خود به وجود آوریم!نیازمند چه عناصری است؟
« نمایش همه نظرات »
« نمایش همه صفحات »
« نمایش 10 نظر قبلی »


Taraneh Taraneh     سه شنبه, ‏1387/10/10 ‏00:40:18

سلام آقا بهروز، راستش تابلو و عکس با توجه به رنگهایی که در آنهاست خود به خود برای انسان حسهایی مختلفی ایجاد میکنند اینکه چه حسهایی را به وجود می آورند بستگی به نوع رنگ و مکان استفاده رنگ است که البته در این زمینه هم که مبحث مفصلی است در آینده حتما مقاله ای میگذارم( البته اگر شما هم مشتاق باشید)  اما در بیمارستان با توجه به اینکه این رنگها تاثیر خاصی ممکن است ایجاد کنند  ترجیحا بهتر است روی بیمار عامل خارجی وارد نشود چون فقط احتمال یک درصد یکی از بیماران به یک رنگ احساس بدی داشته باشد حالا به هر دلیلی مثل یک خاطره ی بد مضر است. البته این نظر کاملا شخصی است. حالا نمیدونم گرز و تبر روی شما چه تاثیری داشته؟؟!!
masoud masoud     سه شنبه, ‏1387/10/10 ‏18:09:11

همانگونه که می دانید عرفان از مهمترین جریان های فکری و معنوی اثر گذار بر هنر ایران بوده است.در طریق تصوف به منظور رسیدن به کمال مطلوب ،مراتب و مقاماتی وجود دارد که هر یک از عرفا با توجه به مقام معنوی و میزان دریافت خود از طریقت آنها را برشمرده و نامگذاری کرده اند . تصوف از طریق آیین فتوت به هنرها و صنایع راه پیدا کرده که در جایی دیگر نظراتم را در خصوص هنر صنایع دستی و غیره خواهم داد و از طریق دیگر در معماری به خصوص ،معماری اماکن مذهبی و عبادی در سراسر دنیا به اشکال مختلف این اندیشه نفوذ کرده و اثرگذار بوده است.یکی از جلوه های عرفان در معماری ایرانی و اسلامی تأثیر تفکر در معماری مساجد است،که مراتب عرفان از جمله بیداری،طلب،معرفت،عشق و... به نحوی در معماری محراب گنبدخانه ،سردرب،کاشی کاری و غیره متجلی است که می توان راجع به آن تحقیق کرد و مورد توجه قرار داد.
بهروز بهروز     پنج شنبه, ‏1387/10/12 ‏18:45:00

سلام
والا من گرز وتبررا برای خودم رو دیوار گذاشته بودم ولی برا خودم نبود بیشتر القا روحیه خشن بود به تماشاچی چون من قیول دارم که از هیبت من کسی نمی ترسه لذا این کار را کرده بودم وتا ثیر داشت چون پدر زن ومادر زنم وقتی زیاد مینشستند تو خانه من میرفتم واون ابزار را می آوردم وشروع میکردم به تیز وتمیز کردن اونا ویهو بنده خدا ها می فهمیدند هوا دیگه پسه و هم مهربان میشدند وهم میرفتند که مهربانیشون مضاعف میشد از این با بت من انتظار دارم در مورد نحوه نصب تابلو ها و اشیاء القاء کننده به مخاطب مخصوصا برای فامیلهای زن ( برا خانواده محترم شوهر هم علما فتوا دادند که نشود )راهنمائی لازم انجام شود تا ما تکلیفمون مشخص گردد . البته اگر تابلوئی باشه که برای بهم ریختن آرامش موثر باشه خریداریم .
farahnaz فرحناز     جمعه, ‏1387/10/13 ‏01:17:03

سلام
با اجازه ی ترانه جون من یکسری راه حل ارائه میدم.
برای بهم ریختن آرامش میتونید:
- تلویزیون رو روشن کنید، صداشو بالا ببرید و مدام کانال اونو عوض کنید.
- از سیستم های صوتی قوی استفاده کنید و یکی از CDهایی رو که سر چهار راهها میفروشن تو اون بذارید.
- از همسایه هاتون خواهش کنید مدام مهمونی بدن و هیچ رعایت دیگران رو هم نکنند.
- سعی کنید وسایل برقی پر سرو صدا رو در زمان های نامناسب استفاده کنید.
- یک کاری کنید که یخچال و فریزرتون تراز نباشند و صدای موتور اونها مثل هلیکوپتر بشه.
- سعی کنید اتاق خوابتون رو جنب کوچه و خیابون انتخاب کنید که هیچ صدایی رو از دست ندید.
...
آه راستی شیرای آب حتما چکه کنه!َ
بهروز بهروز     جمعه, ‏1387/10/13 ‏13:00:11

سلام
بانو فرحناز
بحث استفاده از فضای داخلی  دیوارها بود و البته ما به خلف قضیه توجه کردیم وبه دنبال آن هستیم که چگونه آدمها ناخواسته با استفاده از این ابزار آرامش بصری خودرا از دست میدهند و در خصوص داغون کردن آرامش سمعی خدمتتان عارضم که بنده  چند مورد دیگه اضافه میکنم :
1: ابتیاع منزل نزدیک کلانتری
2: مجاورت با مسجد
3: همسایگی با مدرسه
4:جنب بیمارستان بودن و البته صدای آژیر باید تضمین بگیرید
5:داشتن همسایه آواز خوان
6: تمرین ویلونتوسط فرزند همان همسایه  
7:جلوس فامیل قوم الظالمین در منزل
8:......
ولی از همه اینها گذشته آدم بخشی از خاطرات و علاقمندی خودرا ناچار است که گاه گاهی مرور کند وکجا بهتر از دیوار اطاق وفضای داخلی آپارتمان آنهم با نصب عکسی ،تابلوئی و اشیاء بدرد به خور به هنگام منازعه!!
بهروز بهروز     دوشنبه, ‏1387/10/16 ‏19:06:42

سلام در ویکی پدیا بودم ودیدم مطلب زیبائی است جهت اطلاع دوستان برداشتم وببینید چقدر جالب است مخصوصا در بناهای گذشته.

نسبت طلایی در ایران

برج و میدان آزادی :طول بنا 63 و عرض ان 42 است که 5/1=42 : 63 و به عدد طلایی نزدیک می باشدسبک معماری آن نیزطاق بزرگی است که تلفیقی از سبک هخامنشی و ساسانی و اسلامی است که منحنی آن با الهام از طاق کسری معماری ایران باستان را تداعی می نماید.

قلعه دالاهو , کرمانشاه :خطی از استحکامات به طول دو و نیم کیلومتر و عرض چهار متر با قلوه و لاشه سنگ به همراه ملاط دیوار گچ را می سازد. سرتاسر نمای خارجی این دیوار با مجموعه ای از برج های نیم دایره ای شکل تقویت شده است.می دانیم6/1=5/2 : 4 که همان عدد طلایی است.

بیستون از دوره هخامنشی , کرمانشاه:به طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتراست.اعداد5و3هردوجزودنباله فیبوناتچی هستندو6/1=5:3 و ابعاد برجسته کاری 18 در 10 پاست که قامت "داریوش"5 پا و 8 اینچ (170 سانتیمتر)بلندی داردکه هر دو اعداد فیبوناتچی هستند پل ورسک در مازندران:این پل بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد کوه بنا شد.بلندی این پل 110 متر است وطول قوس آن 66 متر می باشد(6/1 = 66 : 110 ).

مقبره ابن سینا:آرامگاه دروسط تالاری مربع شکل قرارگرفته که پله مدور(مارپیچ فیبوناتچی) و پایه های دوازده گانه برج را احاطه کرده اند .سطح حیاط باسه پله سراسری به ایوان متصل است.ایوان با دری به ارتفاع 2/3 متر و عرض 9/1 متر به سرسرای آرامگاه متصل است (6/1=9/1 : 2/3 )در دو طرف سرسرا دو تالار قرار دارد یکی در جنوب که تالار سخنرانی و اجتماعات است.و یکی در شمال که کتابخانه آرامگاه است.طول تالار کتابخانه 45/9 متر وعرض آن 75/5 متر است(6/1=75/5 : 45/9 )

ارگ بم :این بنا 300 متر طول و 200 متر عرض داشته و از 2 قسمت تشکیل شده است. این دﮋ 5 شیوه ساختاری از خشت خام دارد . (3 و 2 و 5 اعداد دنباله فیبوناتچی هستند)
فریاد فریاد     دوشنبه, ‏1391/02/04 ‏09:32:05

(کیانای قشنگم روزت مبارک خانوم مهندس عزیزم ..)

روز "معماری" در تقویم رسمی ایران ثبت می‌شود:

جام جم آنلاین: سوم اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و تأیید شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز معماری در تقویم رسمی کشور ثبت می‌گردد.
به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از تصویب ثبت سوم اردیبهشت به عنوان روز معماری در این شورا خبر داده بود.

سوم اردیبهشت پیش از این در پنج سال گذشته به طور غیر رسمی توسط سازمانها و تشکلهای مردم‌نهاد، مراکز علمی و دانشجویی به عنوان روز معمار و معماری گرامی داشته می‌شد که انتظار می‌رود با ثبت این روز در تقویم رسمی کشور مشارکت بخش‌های مختلف جامعه به خصوص بخش دولتی و عمومی در این برنامه‌ها شکل گسترده‌تری به خود بگیرد و موضوع اعتلای معماری به طور جدی و گسترده در جامعه مطرح گردد.

به همین مناسبت انجمن مفاخر معماری ایران محور مطالعاتی «اعتلای معماری و بهره‌مندی از فناوری دانش روز» را به عنوان موضوع برنامه‌های امسال روز معماری مطرح نموده است که می‌تواند به عنوان پیش‌درآمد اصلاح الگوی ساخت و ساز در کشور مورد توجه متولیان عمومی و خصوصی‌ قرار گیرد.

شبکه اطلاع‌رسانی ساختمان ایران شاسا اعلام کرد: در این روز مراسم و همایش‌های مختلفی در نهادهای اجرایی، دانشگاهها و سایر محافل فرهنگی و علمی کشور با موضوع معماری برگزار می‌شود. از جمله مراسم شاخص بزرگداشت روز معماری در کشورمان مسابقه جایزه معماری میرمیران است که سومین دوره آن امسال با موضوع خانه نور برگزار می‌شود.

به گزارش شاسا زنده‌یاد سیدهادی میرمیران، معمار برجسته معاصر کشورمان که از وی آثار بارزی در معماری و شهرسازی برجای مانده است خود پیشنهاد دهنده اختصاص یک روز از تقویم رسمی کشور به موضوع معماری بود. به دلیل فوت وی مقارن با روز معماری، هر ساله به هنگام بزرگداشت این روز مراسم یادمان زنده‌یاد میرمیران نیز برگزار می‌شود.

همچنین همزمان با گرامیداشت سوم اردیبهشت چندین برنامه فرهنگی و نمایشگاه کتاب و پوستر با موضوع معماری نیز در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

یونسکو سال 2009 را به عنان سال جهانی شیخ بهایی اعلام کرده است.
فریاد فریاد     دوشنبه, ‏1391/02/04 ‏09:34:45

معماری آغازی بی انتها ..

معمار همان است که از عشق بنا ساخت...              

                                            باقی همه طراحی غفلت بود و هندسه ی درد

ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود (ده کتاب معماری) ویژگی های معمار را چنین بیان می کند:
معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه ی تمییز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم و عمل است. عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح، طبق یک نقشه و عمل، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات.
پس معمارانی که کسب مهارت دستی را مراد خویش قرار داده اند بی علم، هیچ زمان نتوانسته اند منزلتی را بیابند که سزاوار مرارت هایشان باشد، چون آنان که فقط بر علم و تتبع تکیه کرده اند بی گمان به دنبال صورت بوده اند و معنی.
لکن آنان که معرفتی کامل از علم و عمل دارند، همچون مردانی تا بن دندان مسلح، بی درنگ به مراد خود دست یافته اند و افتخار را نصیب خویش کرده اند.
در همه ی امور، خاصه معماری، دو چیز است:‌ آنچه معین است و آنچه به چیزی معنی می بخشد. آنچه معین است، موضوعی است که از آن سخن می گوییم و آنچه معنی می بخشد، اثباتی است طبق اصول علمی.
پس آن کس که خود را معمار می خواند باید در دو هر متبحر باشد. او باید بالذات با استعداد باشد و هم مستعد تعلیم دیدن.
معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش به جا بگذارد.
معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرح هایی ترسیم کند، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند.
هندسه نیز کمکی بزرگ به معماری است. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده ی املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
علم روشنایی را نیز باید بداند چرا که با آن و با استفاده از هندسه نور درون ساختمان ها می تواند از نقاط معین ساختمان رسم شود.
معرفتی گسترده از تاریخ لازم است، زیرا در میان بخش های تزیینی ساختمان، بسیاری از نقوش هستند که معنی نهفته در آن را باید بتواند برای دیگران بیان کند.
و اما فلسفه که معمار را بلند نظر و نه خود بین و خاضع، عادل و درستکار می سازد بدون آزمندی. این اهمیتی بسزا دارد، چرا که اثری نمی تواند بدون صداقت و راستی به درستی خلق شود. معمار نباید آزمند باشد و خاطر خود را با اندیشه ی کسب در آمد مشغول نماید. این ها همه از جمله احکام فلسفه است.
معمار همچنین باید موسیقی را نیز درک کند تا بتواند از علم فواصل موسیقی و ریاضی آگاهی داشته باشد.
معمار باید علم طب را به علت مسائل اقلیم ها، هوا، صحت و عدم صحت زمین ها و استفاده از آب های مخلف را بداند. زیرا بی این ملاحظات صحت در یک خانه فراهم نخواهد شد.
او باید قوانین را بداند. باید قوانینی را بداند که در ساختمان هایی که دیوارهای مشترک دارند لازم است، با توجه به آبی که از پلکان می ریزد و نیز قوانینی درباره ی زهکشها، پنجره ها و تامین آب و سایر مقوله ها از این دست باید بر معماران شناخته شده باشد تا پیش از آن ساختمان ها را بنا نگذارند و پس از پایان یافتن کار به حل بپردازند.
با نجوم است که ما شرق و غرب و شمال و جنوب را و همچنین با علم افلاک اعتدالین، زمان تحول و مسیر ستارگان رامی یابیم. اگر کسی به این امور آگاهی نداشته باشد، نخواهد توانست نظریه ی ساعت های آفتابی را بفهمد.
من فکر می کنم هرکسی حق ندارد عجولانه خود را معمار بنامد بی آنکه از کودکی از پله های این علوم بالا رفته باشد و با این گونه دانش، هنرها و علوم مختلف پرورش یافته، به اوج سرزمین مقدس معماری برسد. شاید در نزد بی تجربه ها شگفت نماید که طبیعت انسانی بتواند این چنین موضوعات زیادی را درک کند و به خاطر بسپارد. اگرچه مشاهده ی این امر که تمامی علوم پیوندی مشترک از یگانگی و وحدت دارند، به این باور منجر خواهد شد که امر مزبور به سادگی می تواند تحقق یابد.
البته اینکه پیتئوس (سازنده ی معبد میروانا در پیرنه) گفت: "معمار باید در تمام هنر ها و علوم خبره باشد، بسیار بیش از مردانی که هر یک با کار خود و ممارست در آن، یک مبحث را به حد کمال رسانیده اند." در واقع تحقق نمی یابد.
پس معمار نباید باشد و نمی تواند باشد ادیبی چون ارسطرخس، هر چند از ادب بی بهره نباشد، نیز موسیقی دانی چون اریسو کزنوس هرچند از موسیقی بی بهره نباشد و نیز نقاشی چون آپلس هر چند در طراحی بی مهارت نباشد و پزشکی چون بقراط هر چند از طب بی بهره نباشد.

سوم اردیبهشت سالروز تولد معمار نابغه، شیخ بهایی و روز معمار بر همه ی
فریاد فریاد     دوشنبه, ‏1391/02/04 ‏09:35:31

سوم اردیبهشت سالروز تولد معمار نابغه، شیخ بهایی و روز معمار بر همه ی معماران اصیل این سرزمین مبارک باد.

(طبق معمول یه روز از تقویم جا موندم .. پوزش بابت تاخیر )
بهروز بهروز     دوشنبه, ‏1391/02/04 ‏15:05:48

معمار باید به علو م و معارف گوناگون آراسته باشد
معمار باید تعلیم دیده باشد
معمار باید علم رسم نقشه را بداند
معمار همچنین باید موسیقی را نیز درک کن

هرکسی حق ندارد عجولانه خود را معمار بنامد
معمار باید در تمام هنر ها و علوم خبره باشد

روز معماری بر همه دوستان معمار مبارک باد
« نمایش همه نظرات »
« نمایش همه صفحات »

املاک A4A: طراحی سئو