کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
<<بعدیقبلی>>


کیانا وحدتی
بیا ببین که چه کرده ای با بلوغ حقیقت عشق بیا مرا ببین در التهاب شعله سرکش درد بیا ببین رها...

جزئیات بیشتر...




تیرول، اتریش
...

جزئیات بیشتر...


فرهاد احمدی
« 7805 بازدید »

شرح: معرفی معمار

مهندس فرهاد احمدی فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی
از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه  تهران در سال 1356 میباشد.
شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی
و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان؛ و بعد از وقوع جنگ
تحمیلی نیز در باز سازی مناطق جنگی میباشد.
   طراحی غرفه ایران در نمایشگاه جهانی تسوکوبای ژاپن ( 85 Expo)
نکات شایان توجهی را در دیدگاه وی نسبت به تبیین ارزش های فرهنگی
و مفهومی هنر ایران در برابر دستاوردهای تکنو لوژیکی کشورهای صنعتی
در معرض تماشای همگان قرار داد.
طرح و اجرای مراکز فرهنگی در شهرهای برجسته ایران – نظیر اصفهان و...
تبریز- و بازسازی و گسترش ال گلی  ( مجموعه تاریخی در تبریز ) و مرکز فرهنگی – تجاری کرمان ؛ طرح غرفه های ایران
  در نمایشگاههای جهانی مکزیک ؛ دبی ؛ آلمان و ایتالیا که در این میان شاید برجسته ترین آنها نمایشگاه جهانی کره
 ( 93 Expo ) باشد ؛ از مهمترین کارهای او در تا سال 1370 میباشد .

از آخرین طرحهای او در سال های اخیر چند نمونه در اینجا معرفی می شوندکه عبارتند از:طرح کتابخانه ملی ایران کتابخانه نسخ خطی و خانه فرهنگ ایران در پاکستان طرح مرکز مدیریت صنعتی کردان ؛  سفارتخانه و منزل سفیر ایران در سئول ؛ مجتمع مسکونی کارکنان مجلس ؛ شهر کتاب بیهقی ؛ سفارت ایران در سوئد و فرهنگسرای فرشچیان در اصفهان و

{هدف از این بررسی این است که نشان داده شود چگونه معانی و مفاهیم ویژه فرهنگ ایران در صورتها و کارکردهای گوناگون این آثار نمود یافته و معماری را از صورت نثر و نظم خارج ساخته و به دنیای شعر برده است .}







از مهمترین خصوصیات آثار احمدی می توان به موارد زیر اشاره نمود :




1- پیروی از اصول ثابت در اعتقادات و باورهای آیینی و مذهبی ایران.

2- استفاده از اشکال نمادین و رمز گونه.

3- استفاده از فن آوری و مفاهیم مطرح در معماری معاصر.

4- خارج ساختن معماری از صورت نثر و نظم و بردن به دنیای شعر.





مجتمع فرهنگی – سینمایی دزفول   ( گامی به سوی معماری عرفانی )

- این مرکز در  سال 1365طراحی شد. طراحی این مرکز
در حین جنگ تحمیلی در این منطقه جنگی ؛ نقطه عطفی
محسوب گردید که سالها بعد به عنوان طرح برگزیده معماری
معاصر ایران ؛ از سوی برگزارکنندگان همایش دو سالانه
 بین المللی کشور نروژ (روروس 1998) برای ارائه در جمعی
از معماران بین المللی و همچنین در بنیاد معماری آقاخان
معرفی گردید .

در این طرح تلاش شده است تا پلی میان اندیشه عرفانی و
دستاوردهای مدرن ایجاد شود اگر جوهره فرهنگ این مرز و بوم
را عرفان بدانیم که به ویژه در هزاره اخیر در معماری این دیار
به صور مختلف به منصه ظهور رسیده و بدان هویت خاص و
ارزشمندی بخشیده است ؛به نظر می رسد از این چشمه جوشنده میتوان متناسب با بستر تحققش کیفیات جدیدی را نیز فراهم ساخت .
از سوی دیگر برای ایجاد این ارتباط نشانههای آشناتری را نیز بکار گرفتیم .
برخی از اشکال یا عناصر ؛ مصالح : شیوه های فضاسازی درونی و برونی و ارتباط آنها ؛ نحوه برخورد با بستر ؛ درون خاک رفتن و یا بر فراز آن و به کارگیری عناصر طبیعت چون آب و نور و آسمان ؛ این امر کمک کردند . در واقع چنین ساختمانی پیش از آنکه ساختمانی عملکردی باشد ؛ ساختمانی مفهومی است .


 






  ویژگیهای کالبدی :

مساحت زیر بنای این مرکز در حدود پنج هزار متر مربع
و محوطه آن در حدودده هزار متر مربع است .
اسکلت ساختمان ترکیبی از سنگ و فولاد می باشدکه
در بخشهای داخلی به صورت نمایان گذارده شده است .
در نمای داخلی از سیمان سفید و کاشی و سنگ و
در نمای داخلی از آجر ؛ سنگ سفید و سنگ رنگی ؛ سیمان
سفید و کاشی  استفاده شده است .
برای سازمان دادن فضا و طرح جزئیات از هندسه ناب
و ترفندهای معماری سنتی مددگرفته است .
منظور از ترکیب این عوامل ضمن پاسخگوئی به برنامه
عملکردی ساختمان بیان مفاهیمی بوده است که به
این ترتیب با مبانی و افکاری که به معماری این مرز وجهت و شکل داده اند پیوند ایجاد کند.  

تهیه کننده سند: poyan

نظرات بازدید کنندگان    

آپارتمان A4A: طراحی سئو