کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
<<بعدیقبلی>>


کیانا وحدتی
مادر ای بهار جاودان و همیشه سبز که بوی گلهای محبت را با تمام وجود از درون تو ای بهار می شنوم ...

جزئیات بیشتر...




تصاویری از پشتکار و موفقیت یک زوج خوشبخت5
...

جزئیات بیشتر...


ارکستر موسیقی ملل
« 3621 بازدید »


تصویر روی جلد
خواننده: سالار عقیلی/سینا سرلک
گروه: ارکستر ملل
رهبر گروه: پیمان سلطانی

تصویر رهبر گروه

تصویر گروه
شرح: بیانیه ارکستر ملل ایران

فروردین ماه 1384

ارکستر موسیقی ملل بر پایه تقابل دو فرهنگ موسیقایی سازی ایران و موسیقی مبتنی بر موسیقی کلیسا ( موسیقی حاکم دو قرن 18 و 19 جهان) شکل گرفته است. در ارکستر ملل بیش از بیست ساز مختلف، بیش از ده نوع ساز ایرانی (از گروه مضرابی در نقش ملودیک، آکومپانیمان و کوبه ای ها) و بیش از ده نوع ساز زهی و سازهای آکومپانیمان قاره اروپا وجود دارد. ترکیب این دو گروه ساز از دو فرهنگ، ویژگی منحصر به فردی در گستره جهانی را به وجود خواهد آورد. ارکستر ملل با 70 نوازنده (60 نوازنده ملودیک و 10 نوازنده آکومپانیمان و یک گروه کر تشکیل شده است. اغلب نوازندگان ارکستر فوق متشکل از دانشجویان ممتاز رشته موسیقی و بر پایه سنی زیر 37 سال ومیانگین سنی 23 سال با ویرتئوزیته بالا انتخاب شده اند. فرهنگ موسیقایی ایران به عنوان یک فرهنگ عرفانی، منفرد و نماینده ای از تفکر ایده آل شرقی با گرایش درون گرا وفرهنگ موسیقایی اروپا به عنوان فرهنگی در ادامه تفکر موسیقیایی الهه های یونان، فرهنگ فلسفه (دئونیزی، آپولونی) و نماینده رشد تکنولوژیک و انقلاب صنعتی با گرایشی برون گرا در کنار هم قرار گرفته، با هم ادغام و ترکیب شده اند. همچنین ترکیب لحن های موزیکال، سونوریته و رنگ صوتی ملودیک، ریتمیک و هارمونیک این ارکستر برای اولین بار شنیده خواهد شد و این لحن و بیا ن به لحاظ بار فرهنگی یک تمدن یک پارچه جهانی را تداعی می کند، این اولین شیوه صدا دهی در سابقه ارکستری جهان برای اجراهای آثار آهنگسازان بین المللی می باشد. ارکستر ملل با در اختیار داشتن رپرتوار7 موسیقی جهان و به نتیجه رساندن قدرت اجرایی ارکستر در موقعیت یک لحن ترکیبی (شرق و غرب) توانسته ارکستر را به یک لحن و بیان جهانی صرف (غیرشرقی و غیرغربی) تبدیل کند. ارکستر ملل در این راستا کوشیده است تا در اولین اجرا، آثاری از بزرگان جهان (ایتالیا، رومانی، مجارستان، آلمان، ارمنستان، نروژ، یونان، ایران و ...) را اجرا کرده و در این اجرا آثار آهنگسازانی چون ویوالدی، بارتوک، موتزارت، کومیتاس، برامز، سن سانس، دوورژاک،  گریگ و چندین اثر ایرانی  از آهنگسازان دوره های مختلف و موسیقی فولکلور از قومیت های مختلف ایران و اولین سرود های ملی ایران و چند تصنیف ماندگار مردمی  را در اولین برنامه های اجرایی خود قرار دهد با آثاری از مرتضی نی داوود، علی تجویدی، محمد رضا شجریان، موسیو لومر و... . در این ارکستر ویژگی زنانه و مردانه موسیقیایی  (به عنوان عناصر و ماده خام های موسیقی که همیشه بار جنسیت را در موسیقی به رخ می کشند و سالها قبل، این عنصر در موسیقی غرب  به یک نتیجه ایده آل و تعادل جنسیتی رسیده بود) به یک تعادل نسبی رسیده است. در موسیقی ایران و متد موسیقیایی ایران، عناصر زنانه و مردانه همیشه از یک عدم تعادل و عدم تساوی نسبی رنج می برده و از این رو به یک موسیقی مذکر بدل شده است. در این ادغام و ترکیب ارکسترال، سازهای ایرانی توانسته اند همگام با روند اجرایی سازهای غربی پیش بروند. به نتیجه رساندن این تعادل بخش مهمی از پروژه را به خود اختصاص داده است.

توضیح:

نوازندگان ارکستر ملل  پس از اعلام فراخوان در یک گزینش تئوریک و عملی از طریق کنکور انتخاب شده اند.

ارکستر ملل توسط پیمان سلطانی، آهنگساز، نوازنده و نظریه پرداز رهبری می شود.

ارکستر ملل با حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور، کمیسیون ملی یونسکو، جامعه آهنگسازان معاصر ایران و کمیته ملی ایکوم فعالیت خود را آغاز کرده است.
از امتیاز های ویژه یک ارکستر مستحکم بالانس و توازن ایده آل صوتی آن است که در ارکستر ملل بر اساس شیوه ی  چیدمان و بالانس مکاتب ارکستر های بزرگ جهان مورد سنجش قرار گرفته است.

ارکستر ملل به سبب ترکیب سازی منحصر به فرد توانسته فرهنگ موسیقایی جدیدی را به وجود آورده و با این ترکیب لحنی را در شیوه صدا دهی به وجود آورده که طبعاً امکان تقلیدش ممکن نخواهد بود. از این رو آثار اجرایی توسط ارکستر ملل می تواند در سطح بین المللی مورد ارزیابی قرار گیرد.

در ترکیب سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی، تاکنون وسعت صوتی در دو اکتاو و نیم خلاصه می شده است. در این ارکستر برای استفاده از این سازها با تغییراتی (تعویض سیمها، استفاده از سازهایی با طول دسته بلند، ساخت سازهایی جدید در موقعیت آلتو، باس، سوپرانو)، استفاده از سازهای بومی با تغییر سیم و پرده بندی این محدوده صوتی به چهار و نیم اکتاو ارتقا یافته است.


تهیه کننده سند: فرحناز

نظرات بازدید کنندگان    

آپارتمان A4A: طراحی سئو