کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
<<بعدیقبلی>>


کیانا وحدتی
اکنون که رفته ای من مانده ام و فریادهایی چند ... از حرف هایی که باید بودن تو بود حکم...

جزئیات بیشتر...




هر که نان از عمل خویش خورد، منت حاتم طایی نبرد
حاتم طایی را گفتند: " از تو بزرگ همت تر در جهان دیده ای؟" گفت:" بلی...

جزئیات بیشتر...


بخشودن
« 184 بازدید »


تصویر
موضوع: فلسفه/ تجربه و هنر زندگی
نویسنده: دیوید مک ناتون و ایو گاراد
مترجم: خشایار دیهیمی
ناشر: گمان
سال انتشار: چاپ ششم1397
معرفی کتاب: بخشودن، کتابی که با خواندن آن، انسان دچار تعمق فکری و احساسی می‌گردد. کتابی فلسفی که مقدمات " درمان وجودی"در نوجوانان اندیشمند و حتی جوانان را فراهم می‌کند؛ فلسفه‌ائی که در انسان متفکر تازه بالغ با پرسش‌های بی‌شماری همراه است؛ پرسش‌هائی از قبیل اینکه: پاسخ بدی و ظلم چه باید باشد؟ نیاز به واکنش دارد یا باید نادیده گرفته شود و از آن گذر کرد؟ بخشودن چه معنائی می‌دهد؟ بخشودن چه شرایطی دارد؟ بهترین روش برای اجرا کردن آن کدام است؟ اصلاً بخشیدن کار درستی است؟ به چه دلیلی می‌توانیم یا نمی‌توانیم ببخشیم؟ این اثر به دنبال پاسخ دادن به این پرسش‌های فلسفی است.

نمی‌توان درباره بخشودن مقاله‌ائی نوشت و یادی از آمنه بهرامی نکرد. او از اولین قربانیان اسیدپاشی در دهه 1380 خورشیدی بوده است. در 12 آبانماه سال 1383 خورشیدی، توسط همکلاسی سابق خود با یک پارچ اسید مورد هجوم قرار گرفت. او تمام زیبائی صورت خود را از دست داد و با تخلیه دو چشمش، در جهان تاریک فرو نشست. این تنها، نتیجه جنایت بود حال آنکه حتماً واضح است که قلم و زبان از بیان درد و رنجی که توسط وی تحمل شده، ناتوان است. او امروز به دلیل آنکه توانست با تلاش بسیار، حکم قصاص را در چنین جنایاتی لازم‌الاجرا نماید و برای قربانیان بعدی راه را بازگرداند و همچنین به دلیل آنکه پس از درخواست اجرائی کردن حکم قصاص و با وجود آنکه جنایتکار، دست‌بند زده شده در حال آماده شدن برای اجرای حکم، به او و خانواده‌اش، فحش و دشنام می‌داد، در کمال ناباوری برادر و دادستان و مابقی حاضرین، جنایتکار را از کور شدن توسط اسید نجات داد و بخشید و به قهرمانی بخشنده مبدّل گردید.
بی‌شک، پرسشی که در ذهن هر مخاطبی به سرعت پرسیده می‌شود این است که، «آیا بخشودن خطاکاران همیشه درست است؟ آیا بخشودن و گذشت به همان اندازه‌ای که مورد ستایش بوده و هست، خوب است؟» [ گارارد و مک‌ناتون، 1392، ص 36] چگونه باید عمل چنین قربانیانی را تحلیل و توجیه کرد؟ این چنین ماجراهائی بر طبق کدام مرجع باید سنجیده شوند؟
فرهنگ غربی که بسیار متأثر از آئین مسیحیّت است برای بخشودن، جایگاه والائی را در نظر دارد. به گونه‌ائی که صریحاً در انجیل آمده است:
«شنیده‌اید که گفته شده است که چشمی عوض چشمی و دندانی بدّل دندانی  لیکن من به شما می‌گویم که با شریر مقاومت مکنید، بلکه هرکس به رخساره راست تو طپانچه زند، رخساره دیگر را بسوی او بگردان» [ گِلِن-مَرتِن، 1388، ص 10] یا اینکه در باب انتقام انجیل متی در آیه‌های 38 و 39 آمده است که: «و تبّرک گوئید اشخاصی را که لعنت کنند شما را و دعای خیر نمائید آنان را که با شما بدرفتاری نمایند و آن کس که تو را بر رُخ زند رُخِ دیگر را پیش آر و آن کس که می‌گیرد قبای تو را از گرفتن پیراهنش منع ننما». [ همانجا، ص 132]
آیا این آموزه‌ها در مورد قربانیان جنایات هولناکی همچون اسیدپاشی و ... قابل درک هستند؟ یا اینکه باید طبق آموزه مسلمانان و استناد به قرآن کریم عمل شود؟
«و قصاص برای حفظ حیات شما است ای خردمندان تا مگر از قتل یکدیگر بپرهیزید». [ قرآن، سوره بقره، آیه 179]
هر چند کتاب بخشودن نوشته ایوگارارد و دیوید مک‌ناتون به آموزه و فرهنگ اسلامی نمی‌پردازد و از نگاه مردمان مسیحیِ مغرب‌زمین به قضیه پرداخته است، اما برای مخاطب ایرانی، فرصتی مهیّا می‌سازد تا مسئله بخشش را بتواند مورد سنجش قرار دهد. این اثر علاوه برآنکه بخشودن را در حیطه شخصی و فردی بررسی می‌کند، همچنین به حکومت‌هائی می‌پردازد که در پی آپارتاید و نژادپرستی، جنایاتی همچون اردوگاه آشویتس و تبعیض علیه سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی را رقم زدند.

ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه کنیدbaxshudan-pourakbari-edit.doc

 نویسنده مقاله: محمود پور اکبری
در کتابخانه کیانا موجود است: بلی

تهیه کننده سند: فرحناز

نظرات بازدید کنندگان    

آپارتمان A4A: طراحی سئو